حكايه عمر اقتباس من الفصل القادم

8

 



بوغتت زينب بما نطقت به ابنتها لتنظر لها باستفهام : مش هترجعي الشغل   .....ليه!!

قالت غرام ببديهيه : مفتكرش ايهم هيرضي اكمل في الشغل وخصوصا أنه من الاول رافض 

قال زينب بامتعاض : ويرفض ليه ؟

هزت غرام كتفها لتنظر زينب إليها باستنكار : ايه ياغرام ردي ...يرفض ليه ...هو الشغل عيب ولا حرام 

هزت غرام راسها قائله : لا ابدا ... بس انتي عارفه دماغه 

هزت زينب راسها بانفعال بينما بلحظه عادت ابنتها عن كل قراراتها : انا مش عارفه الا دماغك انتي اللي كل يوم بحال ....نظرت لها وتابعت :   هو انتي مش من كام يوم كنتي مقتنعه تشتغلي و قولتي مستقبلي 

قالت غرام ببديهيه فطريه مناسبه لعقليتها الساذجه : ماهو احنا رجعنا لبعض ومفيش داعي اشتغل .... مستقبلي معاه 

افلتت الكلمات الممتعضه من شفاه زينب : ومين قال أن المستقبل راجل .....وضعت يدها علي يد ابنتها وتابعت بإقناع :غرام ....انتي يا بنتي متعملتيش مني حاجه 

مال الشغل ومال رجوعك لجوزك 

شغلك هيسندك زيه زي جوزك بالضبط 

مقتنعه غرام بكل ماقالته والدتها لتقول باعتراف دون مراوغه : عندك حق يا ماما بس ....بس انا بصراحه مش عاوزة ازعله 

قالت زينب بضيق : ويزعل من ايه بس 

اتكلمي معاه براحه واقنعيه أن عادي جدا تشتغلي واهو علي الاقل تشوفي الدنيا حواليكي وتتنصحي ...

إنما حرام تسيبي شغلك . .. هو حد لاقي شغل دلوقتي 

قالت غرام بارتباك : ماهو ياماما ....قاطعتها زينب بحنق : 

خلاص يا غرام براحتك انا بس بنصحك

قالت غرام برجاء : ماما متزعليش مني 

قالت زينب بجديه : مش زعلانه منك انا زعلانه عليكي عشان انتي هوائيه زي عادتك شبطتي في الشغل ليه طالما مش مقتنعه كنتي بتعنادي معاه وخلاص 

هزت غرام راسها وقالت ببراءه : لا بس فكرت أنه مش هيرجعني تاني 

زمت زينب شفتيها وقالت بعدم رضي :  كل كلامك عنه 

فين انتي ....يا بنتي لو نسيتي نفسك محدش هيفتكرك 

..... يا غرام بيتك وجوزك ليهم اولويه بس انتي يا حبيتي الاساس ...شوفي اللي يريحك واعمليه 

قالت غرام بخجل : اللي يريحه هيريحني يا ماما 



قال عاصم وهو ينظر تجاه امتثال : حمد الله علي السلامه يا حاجه 

تدخل عمر وهو يميل علي يدها حيث أشار له عاصم : حمد الله علي السلامه يا تيته

سحبت امتثال يدها بعيدا عن عمر ونظرت له بنظرات حاده بينما تحرك لسانها بثقل بعد أن بحثت بعيناها حولها : فين وسيله ؟!

نظر عمر الي ابيه برجاء أن يتولي هو الحديث لتتولي زينه الدفه بينما تقول بود وهي تقترب من امتثال : حمد الله علي السلامه يا حاجه ....عمر كلمني عن حضرتك كتير انا وأبوه وشرف لينا نتعرف عليكي ....نظرت لها باعتذار وتابعت : ومش بس نتعرف احنا هنصلح كل حاجه وعشان كده جيت انا وعاصم 

تجاهلت امتثال كل ما قالته زينه وأصرت علي سؤالها وعيناها تمتليء بالاتهام تجاه عمر : فين وسيله ؟!.

حمحم عمر ونظر الي ابيه للحظه قبل أن يقترب من امتثال قائلا : وسيله كويسه اوي ....احنا بس جينا ...قاطعته امتثال بلسان ثقيل ما زال يتعافي : فين وسيله ؟!

لم يجد عمر بد من اخبارها بما حدث بينما بحرص شديد حاول انتقاء كلماته حتي لا يصيب المرأه انتكاسه بعد شفاءها ليختم كل جمله : هي كويسه وانا جنبها ومش هسيبها ...المسأله مسأله وقت وحل كنت مضطر ليه عشان أخرجها بس هي كويسه ..كويسه اوي وحتي هاخد حضرتك تشوفيها ....انتفض عمر من مكانه كما أسرعت ذراع عاصم تمتد أمام زينه بحمايه يبعدها خلف ظهره ما أن ألقت امتثال كوب الماء الزجاجي الموضوع بجوارها تجاه عمر بينما تهتف بكلمات ممتعضه: خلتها مجنونه ياابن السيوفي !!

رفع عمر يداه أمام وجهه يتفادي الكوب بينما يقول بدفاع عن نفسه : لا والله يا تيته....انا 

مجددا تراجع بخوف ما أن مالت امتثال الي جوارها تبحث عن شيء تلقيه به هاتفه من بين اسنانها : انت تخرس ....أشارت إلي مديحه بحنق : هاتي العكاز 

نظرت اختها إليها بتردد لتهتف امتثال مجددا وقد دبت القوة بجسدها : بقولك هاتي العكاز عشان ادخله في عينيه الواد ده !

هتف عمر بامتعاض : واد .....رمقه عاصم بنظره غاضبه هاتفا : واد ...وواد مش متربي يا حاجه انا معاكي بس اهدي 

اوما عمر يوافق أبيه الذي يهديء الأمور : أيوة اهدي يا حاجه ...التفت الي مديحه وتابع برجاء : وانتي يا طنط اوعي تديها العكاز 

لم تعرف مديحه ماذا تفعل ...هل تضحك ام تمسك نفسها علي هذا الشاب الذي حول الموقف الي كوميديا ربما احتاجوا إليها للتغلب علي ما يحدث ...!

 

إرسال تعليق

8 تعليقات
كن حذرا لتعليقكك علي موضوعنا 'لان هناك مشرفين قائمين علي التعليقات....

أترك تعليقا لطيفا يذكرني بك

  1. امتثال هتطلعه علي عمر غرام غلطانه طبعا ولازم تسمع كلام مامتها

    ردحذف
  2. برافوا امتثال

    ردحذف
  3. الحاحة امتثال هاتربى عمر من اول وجديد احسن متشوقة اوى للباقى

    ردحذف
  4. غرام غلطانه المفروض تتعلم من اللى عمله فيها عمر مصيبه متحركه

    ردحذف
  5. لم اتوقع رد فعل غرام ابدا الم تتعلم شيء مما مضي

    ردحذف
  6. كتير متحمسة لتكملة الرواية جدااا خرافيّة♥️

    ردحذف
  7. تسلم ايدك كالعادة اشعلتي الحماس🤯🤯
    كمليها قبل رمضان لو سمحتي 😚😚

    ردحذف
  8. غرام اتخلت عن شغلها بدون مقابل ايهم مش هيتغير الا لو حس بيها بقت مستقله بنفسها ومش مستنيه منه معامله حلوه ولا كلمه كمان
    سيلا بتجلد نفسها وهتدمر نفسها اكتر لو فضلت في انتقامها عمر ظلمها كتير

    ردحذف

أترك تعليقا لطيفا يذكرني بك

إرسال تعليق

#buttons=( أقبل ! ) #days=(20)

يستخدم روايات رونا فؤاد ملفات تعريف الارتباط لتعزيز تجربتك. لمعرفة المزيد
Accept !